Internetipettuse ohvriks sattumine võib olla hirmutav, frustreeriv ja halvimal juhul isegi finantsiliselt laostav kogemus. Siin on 9 praktilist sammu, mida teha, kui leiad end sellisest olukorrast.

1. Teavita oma kodupanka

Kui oled jaganud oma pangakaardi andmeid või teinud rahalise ülekande, võta viivitamatult ühendust oma panga või krediidiandjaga. Selgita olukorda ja palu blokeerida kaardid ja kontod, et vältida edasisi kahjusid.

Kui kahtlustad, et keegi on sinu nimel krediidiandja käest tarbimislaenu võtnud, siis loe artiklit: mida teha kui keegi on minu nimel laenu võtnud?

2. Muuda kõik oma paroolid

Vaheta koheselt kõik oma paroolid. Kasuta unikaalseid ja tugevaid paroole, mis sisaldavad tähti, numbreid ja erimärke. Ära kasuta sama parooli erinevates kohtades. Võta kasutusele 2-astmeline autentimine.

NB! Kui kahtlustad nuhkvaraga nakatumist, siis paroolide vahetamiseks kasuta kindlasti turvalist ja nö puhast seadet! Vastasel juhul ei pruugi salasõnade muutmisest kasu olla.

3. Võta ühendust platvormidega

Kui petuskeemiga on seotud konkreetne teenusepakkuja, teavita ka neid. Nad saavad blokeerida petturite kontod ja aidata vältida edasisi pettusi.

Kui tegemist on Facebooki konto kaaperdamisega, siis toimi järgnevalt:

  • Facebooki kasutajatugi: Külastage Facebooki abikeskust. Siit leiad juhiseid ja abi identiteedivarguse kohta.
  • Raporteeri konto kaaperdamine: Kui sinu Facebooki konto on kaaperdatud, mine hacked lehele ja järgi juhiseid konto taastamiseks.
  • Kontaktisikud ja tugi: Facebookil ei ole otseseid kontaktisikuid, kuid nende tugikeskusest saab leida juhised ja vastused levinud probleemidele. Samuti on kasulik uurida, kuidas on oma konto tagasi saanud erinevad Eesti mõjuisikud, kes sellest meedias on avalikult rääkinud.

4. Kogu tõendeid

Salvesta ja säilita kõik tõendid, mis on seotud petuskeemiga. Need võivad olla kasulikud edasisel uurimisel ja aitavad tõestada, et oled pettuse ohver. Kui pettus viidi läbi võltsitud veebilehel, mida enam ei eksisteeri, siis selle taasnägemiseks võib olla abi veebiajaloo tööriistadest.

5. Teavita politseid

Tee avaldus politseile ja teavita juhtunust. Esita kõik tõendid nagu e-kirjad, sõnumid ja ekraanipildid, mis võivad aidata uurimisel. Politsei saab alustada uurimist ja aidata vältida tulevasi pettusi.

6. Puhasta oma seade pahavarast

Kui kahtlustad, et su seadmesse on sattunud pahavara, skaneeri see usaldusväärse viirusetõrjetarkvaraga. Eemalda kõik leitud ohud ja uuenda tarkvara, et tagada maksimaalne turvalisus. Vajadusel taasta seadme tehase algseaded.

NB! Kui uurimise tõttu arvutipuhastust läbi viia veel ei saa, siis ära kasuta seda seadet üldse. Vastasel juhul võid hävitada asitõendid.

7. Teavita petuskeemist ka sõpru ja tuttavaid

Jaga oma kogemust lähedaste ja sõpradega, et hoiatada neid sarnaste skeemide eest. Samuti võid postitada hoiatuse sotsiaalmeedias, et levitada teadlikkust ja aidata teisi vältida petuskeemi ohvriks langemist.

8. Kontrolli oma kontosid regulaarselt

Jälgi regulaarselt oma pangakontosid ja krediitkaardi väljavõtteid, et märgata võimalikke kahtlaseid tehinguid. Kui märkad midagi ebatavalist, teavita sellest koheselt oma panka.

9. Koolita end ja teisi

Uuri ja õpi küberturvalisuse kohta, et olla tulevikus paremini ette valmistatud. Jagage oma teadmisi ka pereliikmete ja sõpradega, et kõik oleksid teadlikud võimalikest ohtudest ja oskaksid neid vältida.

Lõpetuseks

Pettuse ohvriks langemine võib olla tõeliselt stressirohke, kuid kiire ja läbimõeldud tegutsemine aitab vähendada kahjusid ja tagada, et oled paremini kaitstud tulevikus.

Raha24 annab endast parima, et olla kliendi jaoks maksimaalselt turvaline krediidiandja. Näiteks oleme kasutusele võtnud Veriff näotuvastustehnoloogia ja järgimine vastutustundliku laenuandja nõudeid.

Loe Rahablogist ka meie artiklit: 7 märki, et tegu võib-olla petuskeemiga.

Väikelaen suuremaks väljaminekuks
Sinu personaalne laenupakkumine ootab
Vaatan lisa